Skip to main content

Redha dengan ketentuanNya



Assalamualaikum. I’m feeling much better than yesterday. Tapi I tak pernah lupakan arwah nenek. Arwah satu satunya wanita yang banyak melayan kerenah I dari kecik sampai arwah menghempuskan nafas terakhir. Arwah nenek seorang yang sangat penyanyang. Nenek mana yang tak sayangkan cucu mereka. Walaupun penat, arwah nenek tetap melayan kerenah semua cucu cucunya. Bila satu family gather balik rumah arwah nenek, I’m sure semua cucu cucu nenek tunggu our family tradition food. It’s call Chapati. I’m sure semua orang tahu chapatti. Yeahh, the Indian food. Chapatti dah macam tradition family I. I tahu, dah banyak kali I mention about chapatti right? I tak kisah sebab I akan merindui chapatti air tangan nenek.

Ya Allah, kau kuatkan lah semangat aku. Kau kuatkan semangat keluarga aku untuk menghadapi kehilangan yang sangat besar dalam hidup kami. Aku tahu Kau lebih sayangkan arwah nenek. Ya Allah Ya Tuhanku, kau tempatkan arwah nenek dikalangan orang beriman. Kau ampunkan lah dosa dosa arwah nenek.

"Malam kau bawalah rinduku
Untuk dirinya yang jauh dari ku
Agar dia tidak kesepian"


Walaupun nenek dah terpisah dengan dunia I. Nenek tetap dalam ingatan I, and I’m very sure. Bukan setakat ingatan I malah semua orang yang kenal nenek. Masih segar dalam ingatan I macam mana wajah nenek tersenyum. Gelak tawa nenek sentiasa tengiang ngiang dekat telinga I. Cuba bayangkan you all masuk rumah tengok orang yang you all sayang kaku tidak bernyawa. Macam tulah perasaan I, bila I masuk rumah nenek. I tengok nenek  kaku tak bernyawa dibaluti kain kapan. Bau kapur barus menusuk hidung, itu tandanya I memang tak bermimpi. Terduduk bila I tengok nenek dalam keadaan macam tu. Hancur hati I bila I tengok orang mula kebumikan nenek. Hancur hati I bila nenek terpaksa dikebumikan dan ditanam. Tapi I redha, I rela dengan ketentuan Illahi. Dah sampai masa nenek tinggalkan kami. Walaupun susah I nak terima yang nenek dah pergi buat selama lamanya. Sebenarnya I cukup bertuah I masih mempunyai nenek belah my dad. Daripada sesetengah orang, langsung tak pernah jumpa nenek dorang.

Last I jumpa nenek, masa raya haji. Nenek memang semput and that’s why nenek beraya dekat Kuantan. I tak sangka, tu satu petanda yang I tak akan beraya dekat rumah nenek dah lepas nie. I tak sangka, tahun nie tahun terakhir I dapat makan kuih favorite I. I tak sangka tahun nie I dapan rasa masakan air tangan nenek. I terkilan sebab I tak ada dengan nenek time umur nenek tak panjang. Tapi apa nak buat, semua dah terlambat. Nenek dah tak ada, nenek dah tenang dekat sana. I mampu doakan yang terbaik untuk arwah nenek. Sebenarnya I terkilan sangat sebab I ada niat if I tamatkan zaman bujang I, I nak majlis akad nikah I buat dekat rumah nenek I. Semua tinggal angan angan. I redha. I redha dengan kepergian orang orang yang I sayang.

Akhirnya terungkai semua apa yang ada dalam hati I. Lama I ambil masa untuk taip entry nie. Lama I kumpul semangat untuk entry nie. I tak ada kekuatan untuk siapkan entry nie. I menaip sambil mengalirkan air mata. Walaupun nenek dah tak ada, I tetap ingat segala pesan pesan yang nenek pernah bagi dekat I. I really miss you nenek. AL-FATIHAH

Comments

Popular posts from this blog

Nenek :'( Al-Fatihah

Assalamualaikum. Ya Allah, tak sangka secepat nie nenek pergi buat selama lamanya. Nenek menghembuskan nafas terakhir pada pukul 5.25 pagi 28 November 2011. Perginya seorang ibu tunggal yang tabah mengharungi suka duka kehidupan. Perginya seorang nenek yang sangat penyanyang, Perginya seorang tukang masak yang boleh mengalahkan Chef Wan. Perginya seorang insan yang amat I sayang. Ya Allah, kuatkan iman ku. Kuatkan semangat ku untuk menghadapi hari hari yang mendatang tanpa insan yang bernama Saharah Bibi. Ya Allah, ampunkan segala dosa dosa nenek. Berikan nenek ketenangan sepanjang berada di sana. Ya Allah, aku redha dengan pemergian nenek. Kau tempatkan nenek di samping orang orang yang beriman. Kau permudahkan segala urusan nenek di sana. Al-Fatihah buat nenek Saharah Bibi binti Karimillahi. Semoga nenek tenang di sana. Tak akan ada lagi chapatti air tangan nenek. I tak akan dapat rasa lagi ayam masak cili api yang nenek masak. Tak sangka tahun nie last I dapat makan kuih s

You will always be in my heart nenek. I love you

Assalamualaikum. I akan away for few days from this blog. Kepala otak I tengah kusut yang teramat sangat. I really need to tenangkan fikiran. Mood I still swing, kadang kadang I ok, kadang kadang I tak ok. I memang terpukul dengan pemergian nenek pada Isnin haritu. Hati I masih lagi sedih. Susah I nak gambarkan macam mana perasaan I. Boleh dikatakan hari hari I akan mengalirkan air mata. I memang terasa sangat bila nenek pergi buat selama lamanya. Memang I rapat dengan nenek. Every year bila nak raya, I selalu tolong nenek pasang langsir, cuci kimas, pasang sarung kusyen. Hari raya lah, hari yang paling I suka sebab I akan dapat makan kuih raya kesukaan I. Memang every year nenek akan buat kuih favorite cucu dia. Kuih gunting, kuih siput and kuih semperit memang kuih wajib nenek buat every year. Chapatti dah jadi macam food tradition untuk my family. I tahu, tak akan ada orang yang mampu buat chapatti sesedap dan selembut nenek buat. My favorite is ayam masak lemak cili api. Lepas niee

DUGAAN

Bila mana kita di uji dengan segala macam dugaan. Ingatlah, Allah swt tahu yang kita mampu hadapi segala dugaan yang diberikan. Walaupun satu satu berita yang kurang gembira di terima sejak tiga empat bulan yang lalu. Mungkin ini cara Dia nak mengingati kita yang kita terlampau jauh dariNya, Alhamdulillah, segala apa yang di berikan kami terima dengan hati yang tenang. Kita sebagai hambanya memang tidak lari dari di uji. Itu tandanya kita disayangi. Yang pemting kite perlu redha dan terima semua yang sudah tertulis.  Al-Fatihah buat mereka yang telah pergi meninggalkan kite. Semoga roh meraka di tempatkan di kalangan orang orang yang beriman and jauhi mereka dari azab api neraka.